Pohybové hřídele
• Používají se častěji než hřídele nosné a skoro ve všech strojních zařízení
• Vždy se otáčí -> Namáhání na ohyb i krut
• Uloženy v ložiskách
o Nejméně ve dvou ložiscích
o Pro zvýšení tuhosti i ve třech a více ložiscích
o Druh a typ ložiska závisí:
– Směr a velikost vnějšího zatížení
– Otáčky hřídele
– Přesnost a tuhost uložení
– Schopnost tlumit rázy a chvění
o Všechna ložiska musí být jednoho druhu
• Typický příklad je hřídel v převodovce
• Zajistit, aby se hřídel nedostala do tzv. kritických otáček:
o Rotační součásti musí být vyváženy -> nevyváženost má za následek chvění a vibrace -> poškození stroje
o Vyvážení:
– Statické – Pro pomalu se otáčející součásti
– Dynamické – Pro rychle se otáčející součásti
o V důsledku nevyváženosti hmot dochází při otáčení ke vzniku odstředivých sil, které mají za následek chvění a průhyb
o Se zvyšující se otáčkami se zvětšují odstředivé síly -> zvětšení průhybu
o Při určitých otáčkách roste průhyb, aniž by se otáčky zvyšovali
o Když se kritické otáčky, rychle překročí průhyb se sníží