Brzdy bubnové
Brzdy bubnové
• Použití: U silničních motorových vozidel pro regulaci rychlosti nebo k zastavení
• K brzdnému bubnu jsou z vnitřní strany přitlačovány dvě čelisti, na jednom konci kloubově upnuty
• Ovládání brzdy se provádí pomocí neokrouhlého kotouče, který při pootočení tlačí volné konce brzdných čelistí k brzdnému bubnu
• Zpětný pohyb zajišťuje pružina
• Neokrouhlý kotouč je ovládán mechanicky, hydraulicky, pneumaticky
Brzdy kotoučové
• Ze všech brzd mají největší brzdný účinek
• Použití: U silničních motorových vozidel -> vytlačují brzdy bubnové
• K brzdnému kotouči jsou z obou stran přitlačovány brzdné destičky (různých tvarů)
• Přítlačná síla je vyvozená hydraulicky a zpětný pohyb realizuje pružina
• Výhody:
o Jednoduchá konstrukce
o Snadná výměna opotřebovaných brzdných destiček
Brzdy kuželové
• Použití: U ručních kladkostrojů, které mají větší účinnost převod nesamosvorným šnekem
• Poklesu břemena brání rohatka se západkou a kuželová brzda, umístěná na hřídeli šneku v rohatce
• Brzdu tlačí do záběru osová síla šneku
• Brzda je automatická, neboť se brzdná síla zvětšuje úměrně s větší hmotností břemene
Brzdy špalíkové
• Převážně kolové
• Špalíky vozů bývají z topolového dřeva, u železničních vagónů a lokomotiv z litiny
• U železničních vagónů je je uspořádání podobné dvou čelisťové brzdě
• Jsou ovládány vzduchovým brzdícím válcem, od něhož se brzdná síla přenáší na špalíky soustavou táhel a pák