Čepové spoje
Čepové spoje
• V podstatě jsou jen „tlustší kolíky“
• Většinou uloženy s vůlí -> pro vytvoření kloubového spojení
• Mohou nahrazovat krátké nosné hřídele pojezdových vozidel, kladek -> musí se mazat
Druhy čepů
• Bez hlavy
o Bez děr
o S dírami pro závlačky
• S hlavou
o Bez děr
o S dírami pro závlačky
o Se závitovým koncem
Materiál čepů
• Materiál čepů je podobný jako u kolíků
o Nekalené čepy: 11 140; 11 500; 11 600
o Kalené a cementované čepy: 12 020.9; 14 220.9
• Materiál čepů volíme tvrdší než u vidlice a táhla
• Kalení a cementování použijeme tehdy, pokud pod vlivem velkých dynamických sil ve spoji vznikají velké tlaky ve stykových plochách
Uložení čepů
• Obvyklá uložení čepového spoje :
o Pro normalizované čepy: f8; h8; h11
o Otvory pro čep: H8; D9; D11
o Otvory pro čep ve vidlici: K8; M8 (pokud čep nebude pojištěn proti pootočení)
• Čep se pojišťuje proti osovému posuvu závlačkami nebo pojistnými kroužky
Pojištění čepových spojů
• Čepy se pojišťují proti:
o Podélnému posunutí:
Závlačkami a podložkami
Pojistnými třmenovými kroužky
Pojistným kroužkem (Seegerova pojistka)
Maticí a podložkou (čep musí mít závit)
o Pootočení:
Kolíky
Přídržkou se šroubem