Klikový mechanismus
• Slouží ke změně:
– Rotačního pohybu na přímočarý (kompresory, pístová čerpadla)
– Přímočarého na rotační (spalovací motory)
• Skládá se z:
Píst
o Pohybuje se ve válci přímočaře vratně
o Na dno působí tlak páry, kapaliny, vzduchu (plynu)
o Pro zamezení ztrát tlaku v pracovním prostoru je píst opatřen těsnícími kroužky nebo ucpávky
o Pro zmenšení hmotnosti jsou písty duté
Pístní čep
Ojnice
o Je spojená s pístem pomocí dutého pístního čepu
o Druhý konec je kloubově spojen s klikou
o Vykonává pohyb obecně rovinný, protože jeden konec se pohybuje s pístem přímočaře a druhý koná rotační pohyb společně s klikou
o Koná změnu pohybu
o Názvosloví:
– Ojniční hlava pístová (část spojená s pístem)
– Ojniční hlava kliková (část spojená s klikou)
o Ojnice se k součástím připojuje ojničními šrouby
o Obě ojniční hlavy jsou uloženy v ložiskách
Klika
o Uložena v ložiskách
o Koná rotační pohyb
o U víceválcových strojů se používá kliková hřídel
o Pro malé zdvihy se užívá výstřední kotouč – výstředník -> Mechanismus se pak nazývá Výstředníkový
Setrvačník
o Nasazen na stejné hřídeli jako klika
o Jedná se o akumulátor kinetické energie, která se podle potřeby uvolňuje -> vyrovnání nerovnoměrnosti chodu
o U jednoválcových strojů slouží k překonání krajních poloh pístu
Zkrácený klikový mechanismus
=Použití:Pro jednočinné stroje (pracovní tlak látky působí pouze na jednu stranu)
Úplný klikový mechanismus
= Použití:
o Pro dvojčinné stroje (pracovní tlak látky působí střídavě na obě strany pístu)
o Dříve: Parní lokomotivy
o Dnes: Dvojčinná pístová čerpadla
Skládá se:
– Píst
– Pístní tyč
– Křižák
– Ojnice
– Klika
• Píst a pístní tyč a křižák konají přímočarý vratný pohyb
• Ojnice koná pohyb obecný
• Klika koná pohyb rotační