Parciální ložisko
Parciální ložisko
• Použití: Kde vnější silové zatížení působí stále jedním směrem
• V pánvi je vytvořená tzv hydrostatická komora, do které se přivádí tlakový olej přes reduktor tlaku (hydraulický prvek, např. kapilára nebo clona s velkým hydraulickým odporem)
• Při průchodu oleje dochází na reduktoru k určitému poklesu tlaku, takže tlak za reduktorem i v hydrostatické komoře je vždy menší než tlak před reduktorem
• Čím větší je průtok oleje větší je ztráta tlaku (tlak je menší) na reduktoru
• Jestliže hřídelový čep zatížíme radiální silou, posune se ve směru působení této síly -> Přiškrtí se průřez, kterým protéká olej -> reduktorem protéká menší množství oleje -> menší tlaková ztráta -> za reduktorem se zvýší tlak
• Větší hydrostatický tlak bude působit i v hydrostatické komoře, takže hřídelový čep se posune o určitou hodnotu zpět a ustanoví se v takové poloze, ve které bude vnější zatěžující síla v rovnováze s hydrostatickou tlakovou silou
Konstrukční zásady
= Radiálních ložisek
o Vyráběny buď jako pouzdra nebo pánve, které se vkládají do ložiskového tělesa
Pouzdro -Má tvar dutého válce
Pánev – Dělené v podélné ose
Konstrukčně jsou pouzdra a pánve řešeny:
Jednovrstvé, tenkostěnné, které jsou vhodné pro kompozice a slitiny mědi t < 0,1d: zhotovují se jako výstelky do pouzder a pánví
Jednovrstvé tlustostěnné s tloušťkou t 0,1d až 0.2d: Jsou vhodné pro nekovové materiály, litinu nebo spékané kovy
Dvouvrstvé (s výstelkou) též se nazývají bimetalické s tloušťkou t > 0,2 mm: Mají všestranné použití
Vícevrstvé, nové moderní typy ložisek
Segmentová ložiska:
Pro velké obvodové rychlosti hřídelů
Naklápěcí segmenty zajistí kapalinné tření -> malý součinitel tření (0,001 až 0,006
• Axiálních ložisek
o Obvykle se kombinují s radiálními
o Provedení: jako patní nebo prstencová
o Menší uplatnění -> malá únosnost -> lepší použít valivá (mohou snášet i axiální silu a nebo axiální valivé ložisko)