Pevné spojky
• Nejednodušší hřídelové spojky
• Použití: Pro pevné a trvalé spojení souosých hřídelů, kde se nekladou zvláštní nároky
• Konstrukčně jednoduché -> Levné
• Netlumí rázy a vibrace -> Přenáší se na druhý stroj, který je vystaven zvýšenému namáhání
Spojka přírubová
• Použití: Spojení dvou hřídelů, které přenáší velké kroutící momenty
• Obvykle jsou konce obou spojovaných hřídelů vykovány do tvaru příruby a spojeny pomocí šroubů
• Jeli utažení šroubů silné kroutící moment se přenáší pouze třením mezi přírubami
• Příruby mohou být rovněž přivařeny nebo nalisovány za tepla
Spojka trubková
• Použití: Spojení pomaloběžných hřídelů (při vysokých otáčkách by vznikali velké odstředivé síly, protože spojka není vyvážená a ty by měli za následek chvění a vibrace)
• Konstrukce je jednoduchá (Přes konce hřídelů se převleče trubka a vlastní spojení se provede pomocí klínů nebo kolíků)
Spojka korýtková
• Použití: Pro přenos velkých točivých momentů
• Přes konce hřídelů se nasadí dvoudílná objímka, která se stáhne šrouby (pro zvýšení bezpečnosti se může použít i pero)
• Z bezpečnostních důvodů se spojka překrývá plechovým krytem
Spojka kotoučová
• Nejčastěji používaná pevná spojka
• Tvořená dvěma kotouči, které jsou nasazeny na konce obou hřídelů a pojištěny:
o Perem: proti otáčení
o Šroubem: proti osovému posunu
• Kotouče jsou spojeny šrouby a maticemi