Pružné spojky
• Schopné tlumit rázy a vibrace -> nepřenáší se na druhý stroj
• Přenos točivého momentu z hnacího hřídele na hnaný se realizuje pomocí pružných prvků z pryže, kovu nebo jiného pružného materiálu, např. kůže
• Dokáží vyrovnávat drobné nesouososti hřídelů
Spojka s pružnými pouzdry
• Nejčastěji používaná
• Točivý moment se přenáší mezi boky šroubů a pružnými pryžovými pouzdry
• Vnějším tvarem se podobá spojce kotoučové
• Pryžová pouzdra jsou uchyceny buď v jednom kotouči nebo střídavě v obou
• Protože pryž se může hodně deformovat -> lze vyrovnávat poměrně značnou nesouosost hřídelů
• Obvykle jsou pryžové prvky navulkanizovány mezi dvě ocelové trubky -> tvoří silentbloky
• Značná schopnost tlumení rázů a vibrací
• Použití:Pro přenos středně velkých točivých momentů
Spojka obručová – Periflex
• Jeden pružný prvek ve tvaru obruče
• Na obou přírubách je obruč uchycena pomocí přírub a šroubů
• Vyrovná poměrně značnou nesouosost i axiální posuv
• Použití: Pro přenos menších točivých momentů
Spojka jehlová
• Spojka s kovovým pružným prvkem
• Točivý moment se přenáší přes ocelové tyče velmi malého průměru – „jehly“
• Změnou počtu jehel lze měnit velikost i velikost přenášeného momentu
• Použití: Pro přenos malých až středně velkých točivých momentů
Spojka se šroubovitými pružinami
• Umožňují vyrovnávat nesouosost hřídelů i axiální posuv
• Velmi dobře tlumí rázy, zejména při rozběhu
• Je odolná vůči vlivům pracovního prostředí (prašnost, vlhkost)
• Po dosednutí závitů pružin pracuje jako pevná spojka
Spojka s hadovitou pružinou – Bibi
• Po obvodu hnacího a hnaného kotouče drážky, do kterých je vložená pružina
• Vhodná pro největší zatížení
• Odolná vůči vlivům prostředí
• Umožňuje reverzaci otáček