9. Ložiska kluzná a valivá
Ložiska zajišťují vzájemnou polohu pevných a otáčejících se součástí a přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje. Mezi pohybujícími se plochami hřídele a ložiska vzniká tření. Podle druhu tření dělíme ložiska na kluzná a valivá.
Kluzná ložiska – ve styčné ploše vzniká při pohybu smykové tření
– výhody: jednoduchá konstrukce, malý průměr (ale velká délka!), jednoduchá montáž, tichý,
klidný chod (pro vysoké otáčky), snáší rázové zatížení
– nevýhody: přesná výroba, drahé (deficitní) materiály, kvalitnější mazání (= vyšší nároky na
údržbu, složitější obsluha), velká spotřeba maziva
– výpočet: (stejný jako u hřídelových čepů)
Kluzná ložiska
Hydrostatické-mazání kluzných ložisek zajišťuje oběhové čerpadlo
Hydrodynamické-mazání na principu klínové mezery
Rozběh zastavení
otáčky~0,3s
(mezerní polosuché tření)
součinitel tření- 0,1-0,25
F
součinitel tření
otáčky na~0,5s
(kapalné tření)
součinitel tření 0,001-0,01
Konstrukční provedení kluzných ložisek
Zákl.části: Ložiskové těleso + pouzdro
Na materiál pouzdra je kladena řada protichůdných
Požadavků: hledisko zadírání, cena, velikost tření, smáčivost maziva a dobrá tepelná vodivost
Ložisková pouzdra jsou normalizována 2 druhy
1)celé je z ložiskového materiálu
2)celé je složeno z 2 materiálů- základní mat. a výstelka
Porovnání ložisek: Kluzné tření po vrstvě maziva (kapalné tření)
Výhody:levná, vhodná pro rázy, opravitelná a tichá
Nevýhody: Při rozběhu a doběhu jsou ztráty třením
(v těchto fázích není kapalné tření)nutno je mazat jinak dojde k zadření
; ; l se volí:
návrh:kontrola: na zahřátí:(p – skutečný tlak; obvodová rychlost )
b) axiální ložisko
návrh: (zanedbává se)(navrhujeme z otlačení)kontrola:
Pro vhodnější průběh p ve styčné ploše čepy odlehčené
(navrhujeme z otlačení)
– druhy kluzného tření
– hydrodynamické mazání – závisí na otáčkách čepu a viskozitě maziva, účelem je dosáhnout
kapalinového tření (má nejmenší f)
– materiály:
– kovové: olověné a cínové kompozice (nízká ttání), cínové, olověné a cínoolověné
bronzy(vysoká ttání), mosazi, hliníkové bronzy, hliníkové slitiny,
slinované materiály (18 280, 18 344), šedé litiny (42 24 15, 42 24 56)
– nekovové: PTFE materiály, polyvinylacetátové materiály, polykaprolaktamové
materiály, z tvrzených tkanin (tkanina + pryskyřice), hygroskopicky
odolná pryž
– konstrukce:
Valivá ložiska – se zpravidla skládají ze dvou kroužků, valivých tělísek a klece
– podle tvaru tělísek je dělíme na kuličková, válečková, kuželíková, soudečková a jehlová
– typy a hlavní rozměry valivých ložisek jsou mezinárodně normalizovány a uvedeny
v katalozích výrobců (např. ZKL, SKF)
– návrh a výpočet: zvolíme typ ložiska a dle ST vypočítáme (dané hodnoty: zatěžující síly Fr, Fa;
životnost ložiska (v hodinách [Lh] nebo milionech otáček [L]), provozní podmínky)
Porovnání s kluznými ložisky
– valivé tření po vložených tělískách, styk – bodový a přímkový
– výhody – malá, lehká, málo maziva, pro vysoké otáčky, beze ztrát při rozběhu a doběhu
– nevýhody – nevhodné pro vysoké obvodové rychlosti(velká odstředivá síla na kroužky), hlučná
Rozdělení podle konstrukce:
a) jednořadá, dvouřadá
b) podle použitého valivého tělíska
Rozdělení podle směru zatěžující síly:
a) radiální
b) axiální
Radiální jednořadé kuličkové ložisko
– nákres – normální ložisko
Obvodové zatížení vnitřního kroužku ložiska:
Vnější kroužek – neotáčí se a je pevně spojen se skříní
Vnitřní kroužek – otáčí se společně s hřídelí (obvodové zatížení)
Radiální jednořadé kuličkové ložisko s kosoúhlým stykem
– snese i axiální síly
to je přehnaný, je to trochu níže
Válečkové radiální jednořadé ložisko typu NJ
opět je ten váleček přehnaný, má být užší
– částečně přenáší axiální sílu v jednom směru
– radiální únosnost válečkového lož. proti kuličkovému je o 60% vyšší(valivý styk je v přímce)
Jehlová ložiska
úzký váleček
a) s klecí – pro vyšší otáčky
b) bez klece – pro nižší otáčky, ale pro vyšší radiální únosnost Důvod – vejde se jich tam víc
c) bez vnitřního kroužku – Důvod – rozměrová nouze
d) bez obou kroužků
Axiální kuličkové ložisko
Výpočet valivých ložisek
Základní pojmy:
– jsou uváděny v katalozích a v normách ložisek
C (N) – základní dynamická únosnost – je to zatížení v Newtonech při kterém dosáhne ložisko 106 otáček
C0 (N) – základní statická únosnost – je to zatížení, které vyvolá u nejíe zatíženého ložiska trvalou deformaci 0,0001 (desetitisícinu) jeho průměru
n (1/min) – dovolený počet otáček
Mazání ložisek
– maznice, broděním, nucené mazání
ložiskové materiály:
– litina
– kompozice
– bronz (Cu + Sn)
– mosaz (Cu + Zn)
– spékané práškové kovy
Mazání ložisek – snižuje tření a odvádí teplo vzniklé třením
– druhy: – dle maziva:
a) mazacími tuky – mají těsnící účinky, neodstřikují, odolnější proti
vodě a korozi, únosnější, malá spotřeba, nepatrná obsluha
b) olejem – lepší mazací schopnosti, odvádějí teplo, snadno se čistí, ale
je nutné těsnění (nebrání vniknutí nečistot do skříně)
c) tuhá maziva – ve vakuu, nepřístupná místa, extrémně vysoké
teploty, jsou to: grafit a sirník molybdeničitý
– stylem mazání:
a) ručně – pro občasné mazání
b) maznice – mazací zátka, knotová maznice, kapací maznice
c) beztlakové dlouhodobé – v olejové lázni – pouze pro uzavřené
skříně (převodovky, klikové skříně, uzavřená tělesa ložisek),
rozstřikem
d) tlakové olejem – oběhové, nutné čerpadlo, pro vysoké otáčky a
důležitá ložiska
– utěsňování:
a) bezdotykové – využívá těsnící schopnosti úzké spáry, neopotřebovává se třením,
pro vysoké otáčky a různé teploty (turbíny), štěrbinová či labyrintová
b) dotykové (třecí) – přitlačením těsnícího prvku k těsněné ploše, nejjednodušší je
plstěný kroužek, nejpoužívanější hřídelové těsnící kroužky (gufero)
c) kombinované – kombinace bezdotykového a třecího
Valivé ložiska:
Dobrý den, mám malou prosbu. Mám navrhnout kuličkové ložiska do čelní převodovky. Chtěl jsem si napočítat dynamickou a statickou únosnost, kde se musí znát radiální a axiální síla. Radiální sílu jsem si v pohodě spočítal, ale s axiální jsem měl problém. Tak jsem se zeptal naše učitele a ten mi řekl, že v čelní převodovce axiální síly nejsou, takže teď si vůbec nevím rady. Díky za jakoukoliv odpověď