13. Třecí převody
Charakteristika:
U třecích převodů přenos obvodové síly mezi vzájemně přitlačovanými koly třením. Otáčivý pohyb mezi hřídeli přenášen na malé vzdálenosti a je přenášen malý výkon. Převod je tvořen 2 kotouči a přitlačovaným zařízením. Osy můžou být rovnoběžné nebo různoběžné.
Vlastnosti:
– tlumí rázy
– tichý chod
– levné
– kolísavý chod
– přítlačné síly namáhají ložiska
Uspořádání:
Se stálým převodem
– mezi rovnoběžnými hřídeli – kola s hladkým obvodem
– kola s klínovou drážkou na obvodě
– mezi různoběžnými hřídeli – s kuželovými třecími koly
– s lícními koly
S plynule měnitelným převodem ( variátory )
třecí, řemenové, řetězové
plynulá regulace otáček za chodu, jednoduché, spolehlivé, velká účinnost
levné, dlouhá životnost, velký přenos sil ( až 800 kW )
Součásti třecích převodů
-Třecí převody se skládají ze dvou kotoučů, hnacího a hnaného, na hřídelích a z přítlačného zařízení.
Kotouče mohou být:
1.čelní ( válcové )
2.lícní
3.kuželové
Pro přenos větších kroutících momentů jsou na obvodě opatřeny klínovými drážkami Přítlačnou sílu vyvozuje pružina nebo závaží.
Materiál třecích kol
Pro malé obvodové síly – šedá litina, bronz
Pro velké obvodové síly – obložení z kůže, pryže, korku
Třecí převod válcovými koly:
a) Přítlačná síla Fn vyvolaná tlakem pružiny na hnací hřídel s kolem.
b) přítlačná síla Fn vyvolaná samočinně tíhou ústrojí včetně motoru.