4. Nýtové spoje
– Vytváříme nerozebíratelné spojení dvou materiálů.
-Nýtování – přímě (jako nýt slouží výstupek spojované součásti)
– nepřímé (použití nýtů)
Druhy nýtovcých spojů:
– jednořádý
– dvouřadý – rovnoběžný nebo střídavý
– se stykovou deskou
Nýty:
– Nýt se skládá z přípěrné hlavy a dříku, závěrná hlava se vytvoří nýtováním
– U hrubých nýtů je dřík u hlavy mírně kuželový, dále pak válcový, u drobných nýtů je celý dřík válcový.
– Hlavy nýtů mají podle použití různé tvary (se zápustnou hlavou, s půlkulatou hlavou apod.).
– Mezi zvláštní nýty patří nýt rozštěpený, nýty dvoudílné uzavřené a otevřené, nýt výbušný a různé další nýty.
-materiály nýtů – nejčastěji oceli 10 341, 10 371, 10 451, 11 341, 11 371 a dále pak slitinová ocel niklová, měď, mosaz, hliník aj
– ocelové nýty do průměru 10 mm a všechny nýty z neželezných i lehkých kovů se nýtují za studena, větší průměry – za tepla
Výhody nýtování:
– spolehlivost nýtových spojů je ověřena mnohaletou praxí a je snadno kontrolovatelná
– nýtové spoje, podobně jako šroubové spoje, jsou pružnější než svařované
– při nýtování nedochází k deformacím spojovaných materiálů místním nahromaděním tepla jako u svařování
Nevýhody nýtování:
– rozebírání nýtového spoje je možné jen porušením nýtů nebo spojovaných součástí
– nýtové spoje nezaručují přesnou vzájemnou polohu spojovaných součástí
– ve spojovaných materiálech je třeba udělat pro nýty otvory
– spojované materiály jsou nýtovými dírami zeslabeny
– nepropustnost nýtového spoje se musí často zvyšovat papírovou nebo plátěnou vhodně impregnovanou vložkou
Použití nýtových spojů:
– Nýtované spoje se dnes používají jen ve zvláštních případech – nahrazovány svarovými a lepenými spoji (vyžadují méně přípravných prací a podstatně snižují hmotnost konstrukcí).
– Ve značném rozsahu se stále používá nýtování v leteckém průmyslu.
– Dnes je nýtování opodstatněné u spojování těžko svařitelných materiálů, u spojů na montážích, kde není přívod elektrického proudu, u spojení plechů a profilů z lehkých kovů a slitin apod.