Brzda dvoučelisťová
Brzda dvoučelisťová
• Pracuje na stejném principu jako jednočelisťová brzda
• Větší brzdný účinek (na brzdící kotouč působí třením dvě čelisti)
• Použití: Jeřáby a výtahy
• K ovládání se osvědčil elektrohydraulický odbrzďovač – Eldro
o Brzda je za normální situace zabrzděná silou pružiny -> Chceme-li otočit brzdným kotoučem, musíme brzdu odbrzdit
o Provádí se to pomocí tlakového oleje, který se přivede pod píst -> působí proti směru síly pružiny
o Tlakový olej je dopravován čerpadlem, které pohání elektromotor
o Úmyslným nebo neúmyslným přerušením elektrického proudu přestane čerpadlo dodávat tlakový olej síla pružiny opět přitlačí brzdné čelisti na kotouč
Brzdy pásové
• Použití: Pro regulaci rychlosti spouštění břemena u menších zdvihacích zařízení a pro jeho zajištění v určité poloze
Pásová brzda jednoduchá
• Brzdící účinek se mění v závislosti na směru otáčení brzdného kotouče -> NEMOHOU se používat pro brždění pojezdů
• Jeden konec brzdného pásu je uchycen v kloubu ovládací páky a druhý na páce samotné
• V důsledku působení síly na konci páky dochází v třecích plochách mezi pásem a brzdným kotoučem ke vzniku třecí síly, která působí proti směru otáčení kotouče
• V normálním stavu je brzda zabržděna (např. silou závaží, pružiny a odbrždění se provede překonáním této síly
Pásová brzda součtová
• Od brzdy jednoduché se liší pouze způsobem uchycení brzdného pásu -> oba jeho konce jsou uchyceny na páce -> Umožnění plynulejšího brždění
Pásová brzda diferenciální
• Největší brzdný účinek