Druhy pohybových hřídelů
Druhy pohybových hřídelů
Normální pohybový hřídel
• Vyrábí se soustružením
• Namáhání na různých délkách se liší -> mění se i průřez
• Nejméně namáhány jsou konce hřídelů -> bývají nejmenšího průměru
• Změnou průměru vzniká osazení -> umožňují nasazení rotačních součástí na hřídel
• Ozubená kola, řetězová kola, řemenice, či jiné strojní součásti jsou na hřídeli uchyceny svěrnými nebo tlakovými spoji, popř. proti pootočení jsou pojištěny klínem nebo perem
Dutý pohybový hřídel
• Ekonomičtější využití materiálu
• Při stejné hmotnosti se přenáší vyšší kroutící moment než u hřídele plného -> Nejvíc jsou namáhána povrchová vlákna
• Úspora materiálu se projeví u velkých hřídelů
• Nevýhodou je pracnost výroby
Drážkový hřídel
• Na povrchu má podélné drážky -> tím se na povrchu hřídele vytvoří pera -> plní stejnou funkci jako perový spoj
• Může přenášet větší silové zatížení než spoj s jedním perem
• Použití: tam, kde je potřeba možnost axiálního posuvu (ve směru osy)
Zalomený (klikový) hřídel
• Použití: K přeměně rotačního pohybu na přímočarý (např. pístová čerpadla) nebo z přímočarého na rotační (např. u spalovacích motorů)
• Vyrábějí se z kovaných polotovarů a pak se dokončují na obráběcích strojích
Ohebný hřídel
• Použití: Tam kde jen potřeba měnit vzájemnou polohu obou konců za rotace hřídele
• Pro potřebnou ohebnost se zhotovuje z drátu navinutého v několika vrstvách na sobě, aby se drát nerozmotával jsou jednotlivé vrstvy navinuté proti sobě