Kluzná ložiska
Kluzná ložiska
Hydrodynamická ložiska
• Mazací olejový film se vytváří v důsledku rotace zatíženého hřídelového čepu, protože mazivo má určitou přilnavost ke kluzným plochám čepu i ložiska
• Mazivo je rotujícím čepem unášeno a proudí v mazací vrstvě ve směru rotace čepu
• Pokud není hřídelový čep zatížen je ložisková vůle po celém obvodě stejná
• Jestliže čep zatížíme určitou silou, posune se ve směru působení této síly a v důsledku otáčení čepu i mírně do strany
• Mazivo, které ulpívá na povrchu čepu je jím unášeno do zužující se mazací vrstvy, ve které se vytváří hydrodynamický tlak, působící proti zatěžující síle
• Zatížený rotující hřídelový čep se ustaví v určité výstředné poloze, ve které jsou zatěžující síla a tlaková síla v rovnováze
• Hydrodynamická síla, která vzniká v mazací vrstvě je tím větší, čím větší je kluzná rychlost -> Hřídelové čepy menšího průměru se musí otáčet rychleji než velké -> záleží na obvodové rychlosti
Trubkové ložisko
• Výrobně a konstrukčně nejednodušší
• Použití:Pro malé zatížení a malé kluzné rychlosti
• Většinou provedeno jako svařenec
• Většinou nemá pánev
• Mazání se provádí ručně nebo pomocí Staufferovy maznice otvorem v horní části ložiska
• Nejsou dělená ->Při jejich montáži/demontáži se musí demontovat hřídel, hlavně když je ložisko uprostřed
• Ložiska pro větši obvodové rychlosti mají pánev, ve které jsou mazací drážky, pro usnadnění přívodu maziva