Spojky vyrovnávací
Spojky vyrovnávací
• Slouží ke spojení dvou nesouosých, různoběžných nebo mimoběžných hřídelů
• Jsou schopné vyrovnat posuv hřídelů v jakémkoliv směru
Spojka ozubcová
• Tvořena dvěma přírubami, jejíž čelní plochy jsou na jedné přírubě upraveny do tvaru ozubce (pera) a na druhé je drážka
• Ozubec se zasune do drážky (v podstatě se vytvoří perový spoj)
• Obě příruby musí být pojištěny proti:
o axiálnímu posuvu šrouby
o pootočení pery
• Spojka dovoluje určitý axiální posuv spojovaných hřídelů (závisí na vůli mezi čelem ozubce a dnem drážky)
• Vloží-li se mezi příruby třetí člen, lze spojovat i nesouosé hřídele
Spojka zubová
• Použití:Pro spojení dvou nesouosých hřídelů
• Umožňuje radiální i axiální posuv spojovaných hřídelů
• Na čelních plochách přírub je vyfrézováno ozubení, které do sebe navzájem zapadá
• Příruby musí být pojištěny proti pootočení a axiálnímu posuvu -> aby nedošlo k vypadnutí ze záběru (vlivem zatížení či vibrací)
Spojka kloubová
• Použití:Spojení dvou nesouosých nebo různoběžných hřídelů
• Dovoluje změnu nesouososti a různoběžnosti za provozu
• Nevýhoda: Nerovnoměrnost otáčení hnaného hřídele při rovnoměrném otáčení hnacího -> obvykle se používají ve dvojici