Zubové řetězy
Zubové řetězy
• Mají zubový profil
• Zubový článek se skládá z tvarových destiček, které jsou navlečeny na kalených čepech
• Řetěz je poměrně těžký a drahý
• Tichý chod
• Vzhledem k velké hmotnosti řetězu je potřeba při vyšších rychlostech počítat s velkou odstředivou silou
Ewartovy řetězy
• Sestaveny z litinových, neopracovaných článků
• Hlučné při provozu
• Nepotřebují údržbu
• Použití: Do 1 m/s
Gallovy řetězy
• Jsou sestaveny z čepů a pásnic
• Čepy jsou na obou stranách osazeny a jsou na nich navlečeny pásnice
• Konce svorníků jsou:
– Roznýtovány (nerozebíratelné spojení)
– Provrtány a zajištěné závlačkou (rozebiratelné spojení)
• Malá provozní rychlost (do 0,5 m/s)
• Mohou přenášet velká zatížení
Pouzdrové řetězy
• Na čepech mají navlečená pouzdra
• Vnější články:Navlečeny na čepech
• Vnitřní články:Navlečeny na pouzdrech
• Pro přenášení větších výkonů se užívají dvouřadé či třířadé varianty
• Provozní rychlost je do 0,9 m/s
Válečkové řetězy
• Na pouzdrech vnějších i vnitřních článcích mají navlečeny volně otočné válečky
• Válečky snižují tření při náběhu na řetězové kolo
• Lze použít pro velké rychlosti až 15 m/S (např. u motocyklů)
• Vyrábí se i jako dvouřadé či třířadé