15. Řetězové převody
Více v tab. Str. 314-328
– obvodová síla se přenáší tvarovým stykem
– přenáší výkon až 200kw mezi rovnoběžnými hřídeli
– 2 a 3řádé řetězy přenáší až 500kw
Výhody:
bez skluzu,velká učenost(až 95%),menší namáhání hřídelů a ložisek oproti řemenům,možnost pohánění více hřídelů najednou,možná velká osová vzdálenost
Nevýhody: cena,hluk,častá údržba,pro menší obvodové rychlosti,prodloužení řetězu
Řetězy:
– nerozebíratelné nebo rozebíratelné(možné zkrácení pomocí spojovacího článku)
– článkový
– zubový – pro největší namáhání a rychlosti(až 40m/s),používá se u spalovacích motorů
– kloubové:
a)Gallův – výtahy,kladkostroje
b)Pouzdrový – auta,dopravníky,zemědělské stoje,(rychlost 6-10m/s)
c)válečkový – max. 3řady,tichý chod ; u jízdních kol
– speciální – Ewartův – do 1m/s, z temperované litiny
– lamelový – u variátorů
Montážní předpis:jedno z kol musí mít lichý počet zubů kvůli opotřebení,kontrola rovnoběžnosti hřídelů,nabíraní řetězu na zuby,mazání,chránění před nečistotami