14. Řemenové převody
– Patří mezi převody se silovým stykem
– K přenosu točivého momentu z hnacího kola na hnané dochází v důsledku tření mezi
řemenicí a řemenem
Velikost přenášeného momentu závisí:
– Velikost napínací síly
– Velikost součinitele tření materiálů řemene a řemenice
– Velikost úhlu opásání: – Úhel styku řemene s řemenicí
– Úhel lze zvětšit použitím napínacího kola
– Převod je nepřesný (ve stykové ploše mezi řemenicí a řemenem dochází ke skluzu)
Velikost skluzu je závislá:
– Velikost přenášeného točivého momentu
– Úhel opásání
– Součinitele tření
– Velikost napínací síly
Výhody:
– Velmi tichý chod
– Pružný záběr -> Tlumení kmitání, chvění
– Snesou velmi vysokou obvodovou rychlost
– Nízké náklady na provoz (není nutno mazat) -> Nejlevnější převod
– Možnost funkce: Pojistné spojky proti přetížení (prokluz)
– Nevyžaduje přesnou výrobu a montáž
Nevýhody:
– Nezaručení stálého převodového poměru, tj. prokluz -> nespolehlivá kinematika (výjimku tvoří ozubený řemen)
– Nutné předepnutí – Přídavné namáhání ložisek a hřídelů
– Vyvození předepnutí – napínací ústrojí:
– Zkrácení řemenu při nezměněné osové vzdálenosti
– Napínání kladkou (stálá osová vzdálenost), přitlačovanou
závažím, pružinou nebo posuvem kladky
– Zvětšením vzdálenosti os (nejjednodušší, nejlevnější)
– Samonapínací tíhou hnacího motoru
– Reakčním momentem
– Vytahování a opotřebení řemenů
– Nízká tuhost převodu
– Při prokluzu vzniká statická elektřina
– Špatná odolnost vůči: – Vysokým teplotám, vlhkosti, prachu, nečistoty (mastnoty)
– Větší rozměry převodu
Použití: – Kde jsou kladeny požadavky na: – Velkou osovou vzdálenost kol
– Klidný a tichý chod
– Není nutný přesný převod
Převody plochými řemeny:
– Používá se zřídka, pouze v případě kdy je příliš velká vzdálenost řemenic
– Pro zvětšení úhlu opásání se používají napínací kladky
– Nejčastěji se používají kožené řemeny (vyrábí se z hovězí usně)
– Konce řemenů se spojují: lepením, sponami, svorkami, sešitím
– Řemeny se vyrábí v normalizovaných rozměrech
– Řemenice se vyrábí z oceli nebo litiny s dostatečným opracováním funkčních ploch
– Pro dobré vedení řemenu bývá vnější povrch řemenice mírně zaoblen (bombirován)
Převody klínovými řemeny:
– Častější použití než ploché řemeny -> Větší účinnost ->Tření v klínové drážce je větší než
na rovinné ploše -> Možnost přenosu většího točivého momentu
– Možnost použití několika řemenů vedle sebe, u plochých řemenů to není možné
– Tvar i rozměry klínových řemenů jsou normalizovány, u plochých to není možné
– Klasický klínový řemen: – Univerzálně použitelný
– Maximální rychlost řemene: 30 m/s
– Úzký klínový řemen (automobilový): – Převody nenáročný na prostor
– Přenos velkých výkonů
– Maximální rychlost řemene: 40 m/s
– Výkonný klínový řemen: – Pro přenos velkých výkonů v malém prostoru
– Dobré ohybové vlastnosti (zuby na vnitřním obvodu)
– Dobrá příčná tuhost díky příčným vláknům
– Maximální rychlost řemene: 50 m/s
– Dvojklínový řemen: – Pro pohon několika řemenic s opačným smyslem otáčení
– Vhodné pro střídavý ohyb
– Maximální rychlost řemene: 30 m/s
– Násobný klínový řemen: – Vhodné pro velká rázová zatížení
– Použitelné pro velké vzdálenosti os bez vodící kladky
– Maximální rychlost řemene: 30 m/s
– Nutná ochrana před znečištěním(nečistoty mezi řemeny)
– Klínový řemen je zhotoven ze tří vrstev: vnitřní vrtsva: textilní vlákna zality v pryži
vnější vrstva: obal
– Řemenic jsou zhotoveny z litiny, oceli nebo i plastů
– Použití: Dopravníky, Dřevoobrábějící stroje, Automobily
Převody ozubenými řemeny:
– Spojují výhody řetězových a řemenových převodů
– Řemen je vyroben z pryže nebo jiného vhodného materiálu
– Na vnitřní části řemene je ozubení, které je i na obvodě řemenic
– Nedochází k prokluzu
– Tlumí rázy na rozdíl od řetězového převodu
Teoretický převodový poměr i = n1 / n2 = D2 / D1
Obvodová rychlost [m.s-1]:
v1 = ( p . D1 . n1 ) / 60
v2 = ( p . D2 . n2 ) / 60
Účinnost řemenového převodu h = 0,95 ÷ 0,98
Rovnoběžné hřídele: smysl otáčení hřídelů shodný. Při větších vzdálenostech os hřídelů je nutné, aby horní část pásu byla ochablá a dolní napjatá.
Zkřížené opásání: smysl otáčení hřídelů opačný. Větší úhel opásání. Protože se pás ve zkřížení po sobě tře, nehodí se pro velké rychlosti v == 20b , kde je šířka pásu).
Polozkřížené opásání: pouze pro jeden smysl otáčení. Pás musí nabíhat na oba kotouče v jejich středních rovinách, jinak by spadl. Kotouče musí být dostatečně široké ( B >= 1,4 b ). Vzdálenost os bývá a = 3 až 10m,nejčastěji 5m.
Tvary průřezu řemene:
Ploché řemeny – obdélníkový průřez
Klínové řemeny – lichoběžníkový průřez
klasický; úzký; široký
Kruhové – používá se velmi málo,malé převody
Tvary řemenic: